تاثیر مداخله آموزشی بر سلامت باروری زوجین داوطلب ازدواج استان قم در سال 1395

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 هیات علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم

2 کارشناس بیماریها و مربی کلاس های مشاوره حین ازدواج

3 کارشناس بهداشت خانواده

4 مربی مشاوره حین ازدواج

5 مربی مرکز مشاوره ازدواج

6 کارشناس ارشد پرستاری

چکیده

زمینه و هدف: کلاسهای آموزشی مشاوره حین ازدواج با هدف افزایش اطلاعات و ایجاد نگرش مثبت به مسائل مختلف سلامت باروری می‌تواند پایه‌گذار یک زندگی زناشویی موفق باشد. هدف از این مطالعه تعیین تاًثیر مداخله آموزشی بر سلامت باروری و بهداشت جنسی زوجین شرکت کننده در کلاس‌های حین ازدواج می باشد.

روش بررسی: مطالعه حاضر مداخله ای ‌_ نیمه تجربی ، به صورت قبل و بعد از آموزش و 3 ماه بعد از مداخله آموزشی بر 424 نفر مراجعه کننده جهت شرکت درکلاس‌های مشاوره هنگام ازدواج که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند انجام شد. بعد از وارد کردن داده‌های پرسشنامه، از آزمون های آماری جهت تجزیه و تحلیل داده ها، استفاده شد.

یافته ها: میانگین آگاهی قبل از مطالعه در شرکت کنندگان از 0.428 ± 1.40 به 0.183 ± 1.87 افزایش یافته است. و در خصوص نگرش نیز میانگین آن از 0.445± 402 به0.380 ± 4.43 افزایش یافته است. میانگین نمره آگاهی و نگرش شرکت کنندگان در مطالعه، بعد از مداخله آموزشی نسبت به قبل از مداخله آموزشی به طور معنی داری در تمامی حیطه ها افزایش نشان می دهد(001/0 >P)

بحث و نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد آموزش موجب افزایش آگاهی و نگرش زوجین شرکت کننده در کلاس‌های هنگام ازدواج شد. پیشنهاد می شود آموزش‌ها بر اساس الگوهای آموزش بهداشت طراحی و با تداوم این قبیل آموزش‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف پس از ازدواج، کمک بسزایی در ایجاد رضایت زناشویی گردد.

کلیدواژه‌ها